Termeni și Condiții

Drepturi și obligații călători

DREPTURI CĂLĂTORI
Principalele drepturi ale călătorilor, beneficiari ai serviciului de transport public local de persoane sunt următoarele:
a) să beneficieze liber și nediscriminatoriu de serviciul de transport public local de persoane;
b) să aibă acces la informațiile publice cu privire la serviciul de transport public local de persoane;
c) hotărârile Consiliului local cu privire la transportul public local de persoane vor fi aduse la cunoștința utilizatorilor;
d) călătorii au dreptul să conteste hotărârile Consiliului local în vederea prevenirii sau reparării unui prejudiciu direct sau indirect, provocat de acestea, în condițiile legii;
e) să solicite și să primească, în condițiile legii, despăgubiri sau compensații pentru daunele provocate lor de către operatorul de transport prin nerespectarea obligațiilor asumate prin contractul de atribuire a gestiunii;
f) să sesizeze autorităților administrației publice locale orice deficiențe constatate în efectuarea serviciilor de transport public local și să facă propuneri vizând înlăturarea acestora;
g) să renunțe, în condițiile legii, la serviciile contractate;
h) să fie consultați, direct sau prin intermediul unor organizații guvernamentale reprezentative, în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor, strategiilor și reglementarilor privind serviciul de transport public local;
i) pentru plata serviciului de transport public local, anumite categorii de călători, persoane fizice, beneficiază, în condițiile legii de facilități.


OBLIGAȚII CĂLĂTORI

- să-şi asigure stabilitatea în timpul mersului mijlocului de transport public de persoane folosind barele şi mânerele special amplasate în interiorul salonului;
- să plătească costul călătoriei şi să-şi procure cu anticipaţie titlul de călătorie pe liniile de transport public de persoane ale
SC Prim Transprest SRL:
- sa faca dovada valabilitatii titlului de calatorie in timpul controlului;
- să prezinte organului de control actul de identitate la solicitarea acestuia;
- să nu aducă prejudicii bunurilor și echipamentelor din dotarea serviciului de transport public de persoane;
- să nu deterioreze mijloacele de transport ;
- să aibă un comportament civilizat în raport cu organul de control, cu personalul
SC Prim Transprest SRL. şi cu ceilalţi călători;
- să aibă o ţinută vestimentară curată care să nu deterioreze starea de curăţenie a mijlocului de transport public de persoane;
- să folosească telefonul mobil astfel încât să nu deranjeze pe ceilalţi călători sau/şi conducătorul auto;
- să ia masurile necesare propriei sigurante in interiorul mijlocului de transport: sa se tina de manere, sa se aseze, sa fie vigilent, sa semnalizeze intentia de coborare;
- să nu depoziteze bagaje voluminoase si /sau murdare pe scaune ; sa nu lase in urma sa ambalaje si alte deseuri. Sa se abtina de la consumul de alimente si bauturi alcoolice pe parcursul calatoriei;
-să nu incurajeze, sub nicio forma, comportamentele frauduloase si abuzive la adresa serviciului public de transport din Hunedoara.

Obligații SC Primtransprest SRL

SC Prim Transprest SRL, este obligată:
- să asigure condiţiile de execuţie a transportului în condiţii de regularitate, sigurantă şi confort;
- să nu permită transportul călătorilor decât pe bază de bilet valabil;
- să pună în circulaţie mijloace de transport public în stare tehnică corespunzătoare, curate, dezinfectate, ventilate pe timp călduros;
- să asigure mijloace de transport public cu un aspect interior şi exterior corespunzător, conform dispoziţiilor legale;
- să pună în circulaţie mijloace de transport public prevăzute cu numărul autobuzului, numărul liniei pe care circulă, în 3 locuri vizibile (în faţă, lateral şi în spate), care să cuprindă staţia iniţială, staţia finală, precum şi numerele de înregistrare eliberate de Consiliul Local;
- să ridice de pe traseu autovehiculele defecte;
- să întreţină în stare corespunzătoare toate instalaţiile din dotarea serviciului de transport public, din punct de vedere funcţional şi estetic.

Obligații conducători auto

Conducătorii auto ai SC Prim Transprest SRL, au următoarele obligaţii:
- să respecte cu stricteţe graficul de circulaţie, traseul şi oprirea în staţiile stabilite;
- să oprească pentru urcarea sau coborârea călătorilor numai în staţiile desemnate ca atare;
- să deschidă uşile numai după ce mijlocul de transport public a fost oprit în staţie;
- să închidă uşile numai după ce s-au asigurat că pasagerii au coborât sau au urcat;
- să nu pornească din staţii, atunci când persoane în vârstă, femei cu copii mici, persoane cu dizabilităţi, femei gravide, sunt în apropierea mijloacelor de transport public, având clar intenţia de a urca;
- să asigure în staţiile SC Prim Transprest SRL îmbarcarea şi debarcarea călătorilor cu dizabilităţi motorii aflaţi în scaune cu rotile;
- să oprească mijlocul de transport public la semnalul organelor de control ale SC Prim Transprest SRL şi ale Poliţiei;
- să repună în mişcare mijlocul de transport public de persoane numai după ce a semnalizat intenţia de plecare din staţie şi s-a asigurat în acest sens;
- la intrarea şi la retragerea din circulaţie, când mijlocul de transport public de persoane este în perfectă stare de funcţionare, să ia călători pe linia pe care circulă până la garaj;
- să nu permită accesul nici unei alte persoane în cabina de conducere;
- să nu vorbească la telefonul mobil în timpul conducerii mijlocului de transport public de persoane cu excepţia situaţiilor în care se folosesc dispozitive de tip “mâini libere”;
- să nu fumeze în cabina de conducere / salonul mijlocului de transport public de persoane;
- să asigure funcţionarea optimă a mijloacelor de informare a călătorilor;
- să aibă o atitudine cuviincioasă față de călători.

Obligații controlori

Controlorii au următoarele obligaţii:
- să desfăşoare cu profesionalism, demnitate şi respect actul de control; realizarea de controale complete corecte cu mult simţ de răspundere, aplicând întocmai prevederile legale;
- echipajele de controlori bilete, asigură o activitate continuă pe traseele stabilite şi menţionează în raportul zilnic controlaele efectuate în mijlaocele de transport în comun şi toate problemele care se ivesc în timpul desfăşurării activităţii;
- activitatea de control pe trasee se efectuează în echipe de cel puţin 2 persoane;
- să-i respecte pe călători, ȋn calitatea lor de cetăţeni, contribuabili şi clienţi; in relaţiile cu publicul călător controlorii de bilete vor da dovadă de respect şi bunăvoinţă, vor evita situaţiile conflictuale pentru a nu se pune în pericol integritatea fizică;
- este interzisă irosirea timpului de lucru prin practicarea unor ocupaţii în afara sarcinilor de serviciu, chiar dacă controlorul se găseşte în cadrul traseului planificat;

Este interzisă învinuirea călătorilor fără a avea proba faptică concretă şi reală a vinovăţiei acestora, respectându-se în principal următoarele reguli:
- verificarea valabilităţii şi autenticităţii legitimaţiei de călătorie se face discret;
- dacă călătorul se dovedeşte vinovat în urma tuturor probelor administrate, cazul va fi tratat izolat, fără extinderea lui publică în mijlocul de transport, solicitându-i legitimarea acestuia cu buletinul de identitate şi numai în cazul în care nu posedă acest act se va solicita legitimarea cu alte acte ce le deţine asupra sa;
- după prezentarea actului de identitate, se va arăta în mod obiectiv şi civilizat încadrarea faptei în actul normativ de constatare şi sancţionarea contravenţiilor, precum şi posibilitatea contravenientului de a achita pe loc contravaloarea unui bilet in valoare de 70 lei;
- controlorii de bilete au atribuţii de constatare a contravenţiilor la transportul în comun şi de a încheia procese verbale de contravenţie atunci când contravenienţii din diferite motive nu achită biletul in valoare de 70 lei;
- abaterea nejustificată a conducătorului auto de la traseul înscris în foaia de parcurs;
- neoprirea în staţii şi oprirea între staţiile prevăzute pe ruta respectivă;
- să urmărească starea de curăţenie exterioară şi interioară a mijlocului de transport, dacă acestea au geamuri sparte, scaune rupte, duşumea deteriorată sau alte asemenea aspecte necorespunzătoare;

Constituie abateri de la normele de muncă şi se sancţionează conform legii următoarele fapte:
- confiscarea diferitelor obiecte de la contravenienţi ca: piese vestimentare, ceasuri, telefoane, genţi, etc. bani în afara amenzii prevăzute de hotărâre;
- bruscarea contravenienţilor şi atitudine necuviincioasă faţă de aceştia în decursul stabilirii contravenţiilor;
- nepredarea prelucarii datelor personale;
- părăsirea traseului fără aprobarea şefului de tură în limita competenţei acestuia;
- consumarea de băuturi alcoolice în timpul efectuării serviciului;
- nepurtarea ecusonului în timpul efectuării controlului la loc vizibil;
- reţinerea sau primirea de la călătorii contravenienţi a unor sume de bani, în afara valorii amenzii stabilite;
- toţi controlorii de bilete au obligaţia de a întocmi procesele verbale de constatare a contravenţiei la faţa locului pentru a fi comunicate efectiv (sub semnătură) contravenienţilor;

Totuşi în cazul în care din diferite motive nu poate să semneze sau refuză pur şi simplu să o facă controlorul de bilete va face menţiunea despre aceste împrejurări în procesul verbal. În asemenea situaţii, împrejurările sus menţionate trebuie adeverite de un martor iar procesul verbal urmează a cuprinde în plus numele şi domiciliul martorului, nr. şi seria actului de identitate cu menţiunea organului care l-a emis precum şi semnătura martorului. Legea îngăduie ca în lipsă de martori controlorul de bilete să încheie totuşi procesul verbal arătând însă în cuprinsul său din ce cauză acesta a fost încheiat astfel.

Cu această ocazie controlorul de bilete prin procesul verbal de constatare a contravenţiei aplică şi sancţiunea:

- să oblige cerşetorii să coboare din mijlocul de transport public;
- să se poarte cuviincios şi în acord cu regulile uzuale de conviețuire în societate cu toţi călătorii din mijloacele de transport public, să aibă o ţinută decentă şi un limbaj civilizat în timpul actului de control;
- în cazul in care călătorii contravenienţi refuza să prezinte actul de identitate sau manifestă agresivitate de limbaj şi/sau fizică, să solicite intervenţia organelor abilitate;
- are dreptul şi obligaţia să ȋşi apere integritatea corporală, a sa şi a colegilor săi, dacă aceasta este ameninţată. În caz de forţă majoră să solicite intervenţia organelor abilitate. Să aibă atitudine! Să manifeste bunăvoinţă şi fermitate!

Termeni și Definiții

1. activitate de transport public local - suma operațiunilor de transport care asigură, nemijlocit, deplasarea persoanelor, cu ajutorul autobuzelor pe distanţe şi în condiţii prestabilite, efectuate în cadrul serviciului.
 2. autovehicul - orice vehicul rutier care se deplasează prin propulsie proprie
3. cap de traseu - staţia de plecare sau staţia de destinaţie a unui traseu, utilizată pentru urcarea/coborârea, după caz, a persoanelor transportate prin curse regulate de transport public local;
4. călătorie - deplasarea fără întrerupere a unei persoane, între capătul de traseu de plecare şi capătul de traseu de destinaţie pe un sens de circulaţie indiferent de numărul staţiilor, care se încheie cel târziu la momentul în care mijlocul de transport public local de călători, a ajuns la capătul de traseu de destinaţie.
5. licenţă de traseu - documentul care dă dreptul operatorului de transport rutier/transportator autorizat să efectueze transport public de persoane prin curse regulate pe un anumit traseu, conform programului de transport;
6. operator de transport rutier/transportator autorizat - întreprindere care deţine certificat unic de înregistrare, având ca obiect de activitate activitatea de transport , deţinătoare a unei licenţe de transport şi care efectuează transport public cu autovehicule şi vehicule deţinute cu orice titlu, cu excepţia comodatului;
7. program de circulaţie - document utilizat în transportul public de persoane prin curse regulate, care conţine în principal informaţii privind traseul, capetele de traseu, lungimea traseului, staţiile pentru îmbarcarea-debarcarea călătorilor, distanţele dintre staţii şi intervalele de succedare a curselor;
8. serviciu regulat de transport persoane - serviciul care asigură transportul de persoane la intervale şi pe trasee stabilite, persoanele fiind îmbarcate şi debarcate la puncte de oprire prestabilite;
9. staţie publică - spaţiu delimitat, situat pe traseul unui serviciu regulat de transport de persoane, amenajat corespunzător, destinat urcării şi coborârii persoanelor (călătorilor), semnalizat printr-un indicator rutier şi care să aibă în dotare un panou destinat afişării unor informaţii;
10. traseu - parcurs care asigură legătura dintre capul de traseu al liniei de plecare şi capul de traseu al liniei de destinaţie, pe care se efectuează transport rutier public de persoane prin servicii regulate de transport.
11. traseu comun - acea porţiune de linie pe care circula mai multe mijloace de transport în acelaşi sens de circulaţie delimitat de la prima staţie comună până la ultima staţie comună;
12. transport rutier local de persoane - transportul rutier public de persoane prin servicii regulate efectuat în interiorul municipiului Hunedoara.
13. titlu de călătorie - bilete, legitimatii, abonamente
14. titlul tarifar - o poziţie în cadrul ofertei tarifare;
15. unitate de validare - o valoare în lei care este folosită ca unitate de măsură în stabilirea costului unei călătorii;
16. utilizator al serviciului de transport public local - persoană fizică (călător) beneficiară a unui serviciu de transport public local;
17. validare - operaţiune prin care este marcat dreptul de a călători cu un titlu tarifar;

În prezentul Regulament autobuzele sunt denumite cu termenul generic de mijloace de transport public de persoane.

    Blogger Comment
    Facebook Comment