Drepturi și obligații călători
DREPTURI CĂLĂTORI
Principalele drepturi
ale călătorilor, beneficiari ai serviciului de transport public local de
persoane sunt următoarele:
a) să beneficieze liber și nediscriminatoriu de serviciul de transport public
local de persoane;
b) să aibă acces la informațiile publice cu privire la serviciul de transport
public local de persoane;
c) hotărârile Consiliului local cu privire la transportul public local de
persoane vor fi aduse la cunoștința utilizatorilor;
d) călătorii au dreptul să conteste hotărârile Consiliului local în vederea
prevenirii sau reparării unui prejudiciu direct sau indirect, provocat de
acestea, în condițiile legii;
e) să solicite și să primească, în condițiile legii, despăgubiri sau
compensații pentru daunele provocate lor de către operatorul de transport prin
nerespectarea obligațiilor asumate prin contractul de atribuire a gestiunii;
f) să sesizeze autorităților administrației publice locale orice deficiențe
constatate în efectuarea serviciilor de transport public local și să facă
propuneri vizând înlăturarea acestora;
g) să renunțe, în condițiile legii, la serviciile contractate;
h) să fie consultați, direct sau prin intermediul unor organizații
guvernamentale reprezentative, în procesul de elaborare și adoptare a
deciziilor, strategiilor și reglementarilor privind serviciul de transport
public local;
i) pentru plata serviciului de transport public local, anumite categorii de
călători, persoane fizice, beneficiază, în condițiile legii de facilități.
OBLIGAȚII CĂLĂTORI
- să-şi asigure stabilitatea în
timpul mersului mijlocului de transport public de persoane folosind barele şi
mânerele special amplasate în interiorul salonului;
- să plătească costul călătoriei şi să-şi
procure cu anticipaţie titlul de călătorie pe liniile de transport public de
persoane ale SC Prim
Transprest SRL:
- sa faca dovada valabilitatii titlului de
calatorie in timpul controlului;
- să prezinte organului de control actul de
identitate la solicitarea acestuia;
- să nu aducă prejudicii bunurilor și echipamentelor
din dotarea serviciului de transport public de persoane;
- să nu deterioreze mijloacele de transport ;
- să aibă un comportament civilizat în raport cu
organul de control, cu personalul SC
Prim Transprest SRL. şi cu ceilalţi
călători;
- să aibă o ţinută vestimentară curată care să
nu deterioreze starea de curăţenie a mijlocului de transport public de
persoane;
- să folosească telefonul mobil astfel încât să
nu deranjeze pe ceilalţi călători sau/şi conducătorul auto;
- să ia masurile necesare propriei sigurante in
interiorul mijlocului de transport: sa se tina de manere, sa se aseze, sa fie
vigilent, sa semnalizeze intentia de coborare;
- să nu depoziteze bagaje voluminoase si /sau
murdare pe scaune ; sa nu lase in urma sa ambalaje si alte deseuri. Sa se
abtina de la consumul de alimente si bauturi alcoolice pe parcursul calatoriei;
-să nu incurajeze, sub nicio forma,
comportamentele frauduloase si abuzive la adresa serviciului public de
transport din Hunedoara.
Obligații SC Primtransprest SRL
SC Prim Transprest SRL, este
obligată:
- să asigure condiţiile de execuţie a
transportului în condiţii de regularitate, sigurantă şi confort;
- să nu permită transportul călătorilor decât pe
bază de bilet valabil;
- să pună în circulaţie mijloace de transport
public în stare tehnică corespunzătoare, curate, dezinfectate, ventilate pe
timp călduros;
- să asigure mijloace de transport public cu un
aspect interior şi exterior corespunzător, conform dispoziţiilor legale;
- să pună în circulaţie mijloace de transport
public prevăzute cu numărul autobuzului, numărul liniei pe care circulă, în 3
locuri vizibile (în faţă, lateral şi în spate), care să cuprindă staţia
iniţială, staţia finală, precum şi numerele de înregistrare eliberate de
Consiliul Local;
- să ridice de pe traseu autovehiculele defecte;
- să întreţină în stare corespunzătoare toate
instalaţiile din dotarea serviciului de transport public, din punct de vedere
funcţional şi estetic.
Obligații conducători auto
Conducătorii auto ai SC Prim
Transprest SRL, au următoarele obligaţii:
- să respecte cu stricteţe graficul de
circulaţie, traseul şi oprirea în staţiile stabilite;
- să oprească pentru urcarea sau coborârea
călătorilor numai în staţiile desemnate ca atare;
- să deschidă uşile numai după ce mijlocul de
transport public a fost oprit în staţie;
- să închidă uşile numai după ce s-au asigurat
că pasagerii au coborât sau au urcat;
- să nu pornească din staţii, atunci când
persoane în vârstă, femei cu copii mici, persoane cu dizabilităţi, femei
gravide, sunt în apropierea mijloacelor de transport public, având clar
intenţia de a urca;
- să asigure în staţiile SC Prim Transprest SRL
îmbarcarea şi debarcarea călătorilor cu dizabilităţi motorii aflaţi în scaune
cu rotile;
- să oprească mijlocul de transport public la
semnalul organelor de control ale SC Prim Transprest SRL şi ale Poliţiei;
- să repună în mişcare mijlocul de transport
public de persoane numai după ce a semnalizat intenţia de plecare din staţie şi
s-a asigurat în acest sens;
- la intrarea şi la retragerea din circulaţie,
când mijlocul de transport public de persoane este în perfectă stare de
funcţionare, să ia călători pe linia pe care circulă până la garaj;
- să nu permită accesul nici unei alte persoane
în cabina de conducere;
- să nu vorbească la telefonul mobil în timpul
conducerii mijlocului de transport public de persoane cu excepţia situaţiilor
în care se folosesc dispozitive de tip “mâini libere”;
- să nu fumeze în cabina de conducere / salonul
mijlocului de transport public de persoane;
- să asigure funcţionarea optimă a mijloacelor
de informare a călătorilor;
- să aibă o atitudine cuviincioasă față de călători.
Obligații controlori
Controlorii
au următoarele obligaţii:
- să desfăşoare cu profesionalism, demnitate şi respect actul de control;
realizarea de controale complete corecte cu mult simţ de răspundere, aplicând
întocmai prevederile legale;
- echipajele de controlori bilete, asigură o activitate continuă pe traseele
stabilite şi menţionează în raportul zilnic controlaele efectuate în mijlaocele
de transport în comun şi toate problemele care se ivesc în timpul desfăşurării
activităţii;
- activitatea de control pe trasee se efectuează în echipe de cel puţin 2
persoane;
- să-i respecte pe călători, ȋn calitatea lor de cetăţeni, contribuabili şi
clienţi; in relaţiile cu publicul călător controlorii de bilete vor da dovadă
de respect şi bunăvoinţă, vor evita situaţiile conflictuale pentru a nu se pune
în pericol integritatea fizică;
- este interzisă irosirea timpului de lucru prin practicarea unor ocupaţii în
afara sarcinilor de serviciu, chiar dacă controlorul se găseşte în cadrul
traseului planificat;
Este interzisă învinuirea călătorilor fără a avea proba faptică concretă şi
reală a vinovăţiei acestora, respectându-se în principal următoarele reguli:
- verificarea valabilităţii şi autenticităţii legitimaţiei de călătorie se face
discret;
- dacă călătorul se dovedeşte vinovat în urma tuturor probelor administrate,
cazul va fi tratat izolat, fără extinderea lui publică în mijlocul de
transport, solicitându-i legitimarea acestuia cu buletinul de identitate şi
numai în cazul în care nu posedă acest act se va solicita legitimarea cu alte
acte ce le deţine asupra sa;
- după prezentarea actului de identitate, se va arăta în mod obiectiv şi
civilizat încadrarea faptei în actul normativ de constatare şi sancţionarea
contravenţiilor, precum şi posibilitatea contravenientului de a achita pe loc
contravaloarea unui bilet in valoare de 70 lei;
- controlorii de bilete au atribuţii de constatare a contravenţiilor la
transportul în comun şi de a încheia procese verbale de contravenţie atunci
când contravenienţii din diferite motive nu achită biletul in valoare de 70
lei;
- abaterea nejustificată a conducătorului auto de la traseul înscris în foaia
de parcurs;
- neoprirea în staţii şi oprirea între staţiile prevăzute pe ruta respectivă;
- să urmărească starea de curăţenie exterioară şi interioară a mijlocului de
transport, dacă acestea au geamuri sparte, scaune rupte, duşumea deteriorată
sau alte asemenea aspecte necorespunzătoare;
Constituie
abateri de la normele de muncă şi se sancţionează conform legii următoarele
fapte:
- confiscarea diferitelor obiecte de la contravenienţi ca: piese vestimentare,
ceasuri, telefoane, genţi, etc. bani în afara amenzii prevăzute de hotărâre;
- bruscarea contravenienţilor şi atitudine necuviincioasă faţă de aceştia în
decursul stabilirii contravenţiilor;
- nepredarea prelucarii datelor personale;
- părăsirea traseului fără aprobarea şefului de tură în limita competenţei
acestuia;
- consumarea de băuturi alcoolice în timpul efectuării serviciului;
- nepurtarea ecusonului în timpul efectuării controlului la loc vizibil;
- reţinerea sau primirea de la călătorii contravenienţi a unor sume de bani, în
afara valorii amenzii stabilite;
- toţi controlorii de bilete au obligaţia de a întocmi procesele verbale de
constatare a contravenţiei la faţa locului pentru a fi comunicate efectiv (sub
semnătură) contravenienţilor;
Totuşi în
cazul în care din diferite motive nu poate să semneze sau refuză pur şi simplu
să o facă controlorul de bilete va face menţiunea despre aceste împrejurări în
procesul verbal. În asemenea situaţii, împrejurările sus menţionate trebuie
adeverite de un martor iar procesul verbal urmează a cuprinde în plus numele şi
domiciliul martorului, nr. şi seria actului de identitate cu menţiunea
organului care l-a emis precum şi semnătura martorului. Legea îngăduie ca în
lipsă de martori controlorul de bilete să încheie totuşi procesul verbal
arătând însă în cuprinsul său din ce cauză acesta a fost încheiat astfel.
Cu
această ocazie controlorul de bilete prin procesul verbal de constatare a
contravenţiei aplică şi sancţiunea:
- să oblige cerşetorii să coboare din mijlocul de transport public;
- să se poarte cuviincios şi în acord cu regulile uzuale de conviețuire în
societate cu toţi călătorii din mijloacele de transport public, să aibă o
ţinută decentă şi un limbaj civilizat în timpul actului de control;
- în cazul in care călătorii contravenienţi refuza să prezinte actul de
identitate sau manifestă agresivitate de limbaj şi/sau fizică, să solicite
intervenţia organelor abilitate;
- are dreptul şi obligaţia să ȋşi apere integritatea corporală, a sa şi a
colegilor săi, dacă aceasta este ameninţată. În caz de forţă majoră să solicite
intervenţia organelor abilitate. Să aibă atitudine! Să manifeste bunăvoinţă şi
fermitate!
Termeni și Definiții
1. activitate
de transport public local - suma operațiunilor de transport care
asigură, nemijlocit, deplasarea persoanelor, cu ajutorul autobuzelor pe
distanţe şi în condiţii prestabilite, efectuate în cadrul serviciului.
2. autovehicul - orice vehicul rutier care se deplasează prin
propulsie proprie
3. cap de traseu - staţia de plecare sau staţia de destinaţie
a unui traseu, utilizată pentru urcarea/coborârea, după caz, a persoanelor
transportate prin curse regulate de transport public local;
4. călătorie - deplasarea fără întrerupere a unei persoane,
între capătul de traseu de plecare şi capătul de traseu de destinaţie pe un
sens de circulaţie indiferent de numărul staţiilor, care se încheie cel târziu
la momentul în care mijlocul de transport public local de călători, a ajuns la
capătul de traseu de destinaţie.
5. licenţă de traseu - documentul care dă dreptul operatorului
de transport rutier/transportator autorizat să efectueze transport public de
persoane prin curse regulate pe un anumit traseu, conform programului de
transport;
6. operator de transport rutier/transportator autorizat -
întreprindere care deţine certificat unic de înregistrare, având ca obiect de
activitate activitatea de transport , deţinătoare a unei licenţe de transport
şi care efectuează transport public cu autovehicule şi vehicule deţinute cu
orice titlu, cu excepţia comodatului;
7. program de circulaţie - document utilizat în transportul
public de persoane prin curse regulate, care conţine în principal informaţii
privind traseul, capetele de traseu, lungimea traseului, staţiile pentru
îmbarcarea-debarcarea călătorilor, distanţele dintre staţii şi intervalele de
succedare a curselor;
8. serviciu regulat de transport persoane - serviciul care
asigură transportul de persoane la intervale şi pe trasee stabilite, persoanele
fiind îmbarcate şi debarcate la puncte de oprire prestabilite;
9. staţie publică - spaţiu delimitat, situat pe traseul unui
serviciu regulat de transport de persoane, amenajat corespunzător, destinat
urcării şi coborârii persoanelor (călătorilor), semnalizat printr-un indicator
rutier şi care să aibă în dotare un panou destinat afişării unor informaţii;
10. traseu - parcurs care asigură legătura dintre capul de
traseu al liniei de plecare şi capul de traseu al liniei de destinaţie, pe care
se efectuează transport rutier public de persoane prin servicii regulate de
transport.
11. traseu comun - acea porţiune de linie pe care circula mai
multe mijloace de transport în acelaşi sens de circulaţie delimitat de la prima
staţie comună până la ultima staţie comună;
12. transport rutier local de persoane - transportul rutier
public de persoane prin servicii regulate efectuat în interiorul municipiului
Hunedoara.
13. titlu de călătorie - bilete, legitimatii, abonamente
14. titlul tarifar - o poziţie în cadrul ofertei tarifare;
15. unitate de validare - o valoare în lei care este folosită
ca unitate de măsură în stabilirea costului unei călătorii;
16. utilizator al serviciului de transport public local -
persoană fizică (călător) beneficiară a unui serviciu de transport public
local;
17. validare - operaţiune prin care este marcat dreptul de a
călători cu un titlu tarifar;
În prezentul
Regulament autobuzele sunt denumite cu termenul generic de mijloace de
transport public de persoane.
- confiscarea diferitelor obiecte de la contravenienţi ca: piese vestimentare, ceasuri, telefoane, genţi, etc. bani în afara amenzii prevăzute de hotărâre;
- bruscarea contravenienţilor şi atitudine necuviincioasă faţă de aceştia în decursul stabilirii contravenţiilor;
- nepredarea prelucarii datelor personale;
- părăsirea traseului fără aprobarea şefului de tură în limita competenţei acestuia;
- consumarea de băuturi alcoolice în timpul efectuării serviciului;
- nepurtarea ecusonului în timpul efectuării controlului la loc vizibil;
- reţinerea sau primirea de la călătorii contravenienţi a unor sume de bani, în afara valorii amenzii stabilite;
- toţi controlorii de bilete au obligaţia de a întocmi procesele verbale de constatare a contravenţiei la faţa locului pentru a fi comunicate efectiv (sub semnătură) contravenienţilor;
- să oblige cerşetorii să coboare din mijlocul de transport public;
- să se poarte cuviincios şi în acord cu regulile uzuale de conviețuire în societate cu toţi călătorii din mijloacele de transport public, să aibă o ţinută decentă şi un limbaj civilizat în timpul actului de control;
- în cazul in care călătorii contravenienţi refuza să prezinte actul de identitate sau manifestă agresivitate de limbaj şi/sau fizică, să solicite intervenţia organelor abilitate;
- are dreptul şi obligaţia să ȋşi apere integritatea corporală, a sa şi a colegilor săi, dacă aceasta este ameninţată. În caz de forţă majoră să solicite intervenţia organelor abilitate. Să aibă atitudine! Să manifeste bunăvoinţă şi fermitate!
2. autovehicul - orice vehicul rutier care se deplasează prin propulsie proprie
3. cap de traseu - staţia de plecare sau staţia de destinaţie a unui traseu, utilizată pentru urcarea/coborârea, după caz, a persoanelor transportate prin curse regulate de transport public local;
4. călătorie - deplasarea fără întrerupere a unei persoane, între capătul de traseu de plecare şi capătul de traseu de destinaţie pe un sens de circulaţie indiferent de numărul staţiilor, care se încheie cel târziu la momentul în care mijlocul de transport public local de călători, a ajuns la capătul de traseu de destinaţie.
5. licenţă de traseu - documentul care dă dreptul operatorului de transport rutier/transportator autorizat să efectueze transport public de persoane prin curse regulate pe un anumit traseu, conform programului de transport;
6. operator de transport rutier/transportator autorizat - întreprindere care deţine certificat unic de înregistrare, având ca obiect de activitate activitatea de transport , deţinătoare a unei licenţe de transport şi care efectuează transport public cu autovehicule şi vehicule deţinute cu orice titlu, cu excepţia comodatului;
7. program de circulaţie - document utilizat în transportul public de persoane prin curse regulate, care conţine în principal informaţii privind traseul, capetele de traseu, lungimea traseului, staţiile pentru îmbarcarea-debarcarea călătorilor, distanţele dintre staţii şi intervalele de succedare a curselor;
8. serviciu regulat de transport persoane - serviciul care asigură transportul de persoane la intervale şi pe trasee stabilite, persoanele fiind îmbarcate şi debarcate la puncte de oprire prestabilite;
9. staţie publică - spaţiu delimitat, situat pe traseul unui serviciu regulat de transport de persoane, amenajat corespunzător, destinat urcării şi coborârii persoanelor (călătorilor), semnalizat printr-un indicator rutier şi care să aibă în dotare un panou destinat afişării unor informaţii;
10. traseu - parcurs care asigură legătura dintre capul de traseu al liniei de plecare şi capul de traseu al liniei de destinaţie, pe care se efectuează transport rutier public de persoane prin servicii regulate de transport.
11. traseu comun - acea porţiune de linie pe care circula mai multe mijloace de transport în acelaşi sens de circulaţie delimitat de la prima staţie comună până la ultima staţie comună;
12. transport rutier local de persoane - transportul rutier public de persoane prin servicii regulate efectuat în interiorul municipiului Hunedoara.
13. titlu de călătorie - bilete, legitimatii, abonamente
14. titlul tarifar - o poziţie în cadrul ofertei tarifare;
15. unitate de validare - o valoare în lei care este folosită ca unitate de măsură în stabilirea costului unei călătorii;
16. utilizator al serviciului de transport public local - persoană fizică (călător) beneficiară a unui serviciu de transport public local;
17. validare - operaţiune prin care este marcat dreptul de a călători cu un titlu tarifar;
În prezentul Regulament autobuzele sunt denumite cu termenul generic de mijloace de transport public de persoane.
Blogger Comment
Facebook Comment